Rassen van leden

Herkomst:
Beieren in Zuid Duitsland

Geschiedenis en informatie:
Het Zuid Duitse paard is een sterk en behendig ras, dat afstamt van de Noriker.
Het ras werd aan het eind van de negentiende eeuw in Zuid Duitsland ingevoerd.
De fokkers in Zuid Duitsland gebruikten bloed van Holsteiners en Oldenburgers om het ras te verbeteren. In Noord Beieren werd er allerlei vreemd bloed toegevoegd, van Oldenburger en Cleveland Bay tot Clydesdales en Belgische trekpaarden toe. Geleidelijk vielen de Duitse fokkers in beide delen echter weer terug op Noriker-bloed. Tegenwoordig wordt het paard vooral gefokt in Beieren en Baden-Wurtemberg. Het lijkt nog steeds een beetje op de Noriker, maar het is wat kleiner.
Het Zuid Duitse paard heeft een kalm en gehoorzaam karakter

Rit Amsterdamse Waterleiding 2 okt 2011 061

Swartzwalder Fuch

Land van herkomst: Zwarte Woud
De paarden werden in het verleden vooral gebruikt voor land en bosbouw.
Maar krijgen tegenwoordig steeds meer betekenis als recreatiepaard,
zowel voor onder het zadel als aangespannen.
De paarden zijn taai, hebben een goed doorzettingsvermogen,
en zijn goedaardig, en leven doorgaans lang.
Dankzij een goed fokprogramma door de liefhebbers kunnen wij nu nog van dit mooie dier genieten.

Noriker Tiger

Land van herkomst: Oosterijk
De Noriker dankt zijn naam aan de voormalige Romeinse provincie Noricum, gelegen in het huidige Oostenrijk. Het is een gebied met veel bergpassen en de Romeinen doorkruisten het veelvuldig met strijdrossen en trekpaarden.
Best zeldzaam, er worden maar 30 veulens per jaar geboren. Waarvan ongeveer 2 op 10 maar merrie is.De staat bepaalt welk van alle paarden er eventueel verkocht mogen worden. Om dit mooie ras Noriker Tiger in stand te houden.

Camping N'wijkerhout vakantie 2009 033

Friesen paard

Land van herkomst: Nederland, Friesland.
Het Friese paardenras is een van de oudste van Europa. Het Friese paard werd waarschijnlijk meer dan 3000 jaar geleden al gebruikt. Uit oude bronnen blijkt dat de Romeinen het Friese paard zeer waarderden. Ze namen het zelfs mee als oorlogspaard tijdens hun veldtocht naar Engeland. In de jaren Ď60 werd het Friese paard met uitsterven bedreigd. Slechts 1000 paarden stonden nog ingeschreven in de registers van het stamboek.In 2009 stonden er al weer 45.000 paarden ingeschreven in de registers van het stamboek F.R.S

andulusi√ɬęr

ANDALUSIňR

Land van herkomst: Spanje: AndalusiŽ, provincies Cadiz, Sevilla, Medina, Sidonia.
Het AndalusiŽrpaard is de trots van Spanje Tot ongeveer 1900, was dit paardenras alleen in Spanje te bewonderen, omdat er export verbod was op alle paarden die in Spanje bevonden. Nadat er weer paarden geŽxporteerd mochten worden, heeft dit ras over de gehele wereld bekendheid gekregen. Spanje is waarschijnlijk ťťn van de weinige gebieden waar de paarden niet zijn uit geroeid tijdens de ijstijd.

De Hackney pony

Land van herkomst: Engeland
De Hackney pony is ontstaan in de 19e eeuw uit een kruising van Yorkshire Trotter en Norfolk Roadster met Fell merries. Tevens is Welsh bloed ingefokt. De eerste pony's werden Wilson pony's genoemd en later kregen ze de naam Hackney. De naam Hackney is afkomstig van het Middel-Engelse woord `hakeneī (damespaard), dat werd gebruikt om het te onderscheiden van het ridderpaard en het oorlogspaard. De Hackney pony en zijn grotere broer behoren tot hetzelfde stamboek.

falabella2

Falabella

Land van herkomst Argentini
Deze zeer kleine paardjes zijn eigenlijk de enige officieel erkende mini-raspaardjes.De unieke paardjes stammen uit Zuid-Amerika en alleen paardjes die van oorsprong van de "Establecimientos Falabella" in ArgentiniŽ afkomstig zijn mogen Falabella genoemd worden. Ze hebben een zeer goed temprament, zijn intelligent en vriendelijk.Het bijzondere aan dit ras is dat het skelet afwijkt van een gewone pony. Ze hebben namelijk twee ribben en tweewervels minder.

IJslander_falki_bluedunpinto_ArbakkiHorseFarm

De IJslander

Land van herkomst: IJsland
De IJslander wordt al meer dan duizend jaar raszuiver gefokt. Vanaf het jaar 930 na Chr. geldt er een importverbod waardoor er sindsdien totaal geen inbreng van vreemd bloed in de fokkerij meer is voorgekomen. Zelfs in tijden van grote natuurrampen bleef dit verbod bestaan en moest het ras zich op eigen kracht herstellen. De IJslander kent naast stap, draf en galop nog twee extra gangen. Deze gangen heten tŲlt en telgang (ook wel rentelgang genoemd). Dit zijn natuurlijke gangen die veulens van enkele uren oud al tonen in de weide. Afhankelijk van de aanleg van het paard voor het tŲlten en/of voor de rentelgang worden het vier- of vijfgangers genoemd.

Het Gelders paard

Land van herkomst: Nederland
Het Gelders paard komt voort uit de landbouw en staat aan de basis van het hedendaagse KWPN-sportpaard. Omdat boeren deze paarden voor het vaak zware werk gebruikten, kregen ze direct inzicht in de capaciteiten van hun fokproducten. Mindere dieren werden verkocht en met de besten werd verder gefokt. Dit zorgde voor een natuurlijke selectie. Het is dan ook geen toeval dat veel huidige toppers onder de sportpaarden direct afstammen van het Gelders paard. Ook nu nog is 'de Gelder' een veelzijdige, betrouwbare en harde werker met een opgewekt karakter.

Welsh pony A

Land van herkomst: Wales
Het ras was daar al voordat de Romeinen hun intrede deden. De winters waren streng en het voedsel was schaars. Ondanks dat alles lukte het de Welsh pony te overleven en zelfs goed te gedijen. De Welsh pony heeft onmiskenbaar Arabisch bloed door zijn aderen stromen. De Welsh pony wordt verdeeld in verschillende secties. Daar er in Nederland twee Stamboeken zijn die beide naast de A, B, C en D sectie een andere groepering aanhouden worden alle secties genoemd. Welsh Mountain Pony sectie A (schofthoogte tot 121,9 cm.) Dit is de oude harde Welsh pony uit de bergen van Wales. Doelgericht fokken heeft er voor gezorgd dat dit ťťn van de mooiste pony's ter wereld is.Door zijn spectaculaire gangen ook bijzonder geliefd in de mensport.

fjord

Fjordenpaard

Land van herkomst: Noorwegen
Het Fjordenpaard is een zeer oud ras met primitieve kenmerken en lijkt op het Przewalskipaard. Hij was ooit het rijdier van de Vikingen en is zeer populair in ScandinaviŽ. Fjorden hebben een lompe bouw en lijken sloom maar dat zijn ze zeker niet. Dravers lopen namelijk 1.12 op ťťn kilometer, de Fjord doet hier slecht 1 minuut langer over. In 1954 werden een aantal Fjorden naar Nederland gebracht om dit ras te testen. De Fjord was dubbel en dwars geslaagd en overtrof de verwachtingen.

haflinger

HAFLINGER

Land van herkomst: Oostenrijk (Noord-Tirol), Beieren, ItaliŽ (Hafling).
De Haflinger is in de 19e eeuw gefokt uit een Shagra-Arabische fokhengst en een Tiroler landmerrie, maar haar middeleeuwse voorouders hadden waarschijnlijk al oosterse invloeden ondergaan. De plaats Hafling, waar naar het ras is vernoemd, ligt tegenwoordig in ItaliŽ.
De Haflinger werd vroeger vooral als lastdier gebruikt. Het leger dat traint in het moeilijk toegankelijk terrein van de Alpen gebruikt ook nu nog steeds de Haflinger als pakpaard.

tinker

De Tinker

Land van herkomst: Van oorsprong uit Ierland en Engeland als het paard van rondtrekkende zigeunerfamilies.

De naam Tinker komt van het Ierse woord 'tinceard' (tinsmid), het beroep van de zogeheten Iris Travellars (zigeuners). In andere landen wordt de Tinker ook wel Gypsy Horse, Gypsy Vanner Horse of Irish Tinker genoemd. Hoewel de Tinker steeds minder gebruikt wordt om de rijdende zigeunerwoning te trekken is het ras nog steeds een trots bezit van veel zigeunerfamilies en bepalen zij grotendeels de fokkerij.

welsh cob

De Welsh Cob

Land van herkomst: Wales.
De Welsh Cob is een ras dat, voortkomend uit de mountainpony, al minstens sinds de Middeleeuwen voorkomt in Wales, beschrijvingen in gedichten uit die tijd tonen dat al aan. Door verschillen in achtergrond en inzicht hebben delen van Wales van vroeger uit al een voorkeur voor een bepaald type Cob gehad. Die gerichte fokkerij leidde tot een diversiteit in types, die varieerde per streek. Ook nu nog, zij het dan niet meer zo streekgebonden, zijn er (soms grote!) verschillen in maat en type onder de Welsh Cob te zien. Misschien is het juist wel de charme van de Welsh Cob;, dat op deze manier zoveel mensen, al naar gelang het beoogde doel, zelf kunnen bepalen waar hun voorkeur ligt.
Ze worden over de gehele wereld zeer gewaardeerd voor recreatie en wedstrijdsport.

SHETLANDER

Land van herkomst: Noord Schotland, Shetland en Orkney Islands
De Shetland pony is een oeroud ras en inheems op de Shetland eilanden ten noorden van Schotland. Zijn afstamming is onbekend maar stamt waar-schijnlijk van de oorspronkelijke pony's van ScandinaviŽ en is beÔnvloed door de Kelten pony.
Op de Shetland Islands zijn overblijfselen van deze pony's gevonden die dateren van 500 v.Chr. Vroeger werd de Shetlander gebruikt voor lichte werkzaamheden op agrarische bedrijven. In de 19e eeuw werd het dier ingezet als pitpony in de kolen-mijnen in Noord Engeland. Shetland pony's leven nu overal ter wereld en wordt vooral gebruikt als kinderpony en als huisdier.

De New Forest pony

Land van herkomst: Engeland
Hij dankt zijn naam aan het New Forestgebied ten zuiden van Londen waar het sinds de 10e eeuw als halfwilde pony leeft. Ze zijn minder schuw dan andere in de natuur levende ponyrassen mede doordat het gebied veel wordt bezocht. De New Forest pony werd steeds vaker als rij- en sportpony ingezet en door zijn geweldige karakter en veelzijdigheid en niet zonder succes.
In 1957 werden de eerste New Forest pony's in Nederland geÔmporteerd. Ze moesten vooral aan de vraag van geschikte kinderrijpony.

Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard (KWPN)

Land van herkomst: Nederland
Het huidige Nederlandse warmbloed paard is een echt kind van deze tijd. Het KWPN is met gemiddeld 10.000 jaarlijks geboren veulens verreweg het grootste stamboek ter wereld. Het tuigpaard heeft een fiere houding, gepaard gaand met een draf met veel zweefmoment, een ruim wegzettend voorbeen, een hoge actie en een krachtig ondertredend achterbeen. Het tuigpaard is een typisch Nederlands fokproduct, maar het heeft met zijn sensationele optreden al overal in de wereld de harten van paarden-liefhebbers sneller doen kloppen.